Co to jest szytka?

Zestaw do odpowietrzania hamulców – jak to działa?
16 kwietnia 2019
Dowiedz się jaka jest historia roweru
18 kwietnia 2019

Myśląc o ogumieniu rowerowym, pierwsze co przychodzi nam do głowy to opona oraz dętka rowerowa. I słusznie, ponieważ koło rowerowe w zdecydowanej większości rowerów będzie się składało właśnie z tych dwóch elementów ogumienia. Zdarza się, że w rowerach górskich oraz rzadziej w rowerach szosowych i triathlonowych stosowanym rozwiązaniem są opony bezdętkowe. Opony bezdętkowe stosowane są w szczególności przez zawodników w celu zredukowania wagi swojego roweru. A co, jeżeli Ci powiem, że istnieje również inny popularny system, w którym opona jest bezpośrednio zintegrowana i zszyta z dętką? Nieprawdopodobne? A jednak bowiem trzecim rodzajem ogumienia jest szytka. Jest to obecnie najlżejsze rozwiązanie stosowane w ogumieniu rowerowym, a zarazem najtrudniejsze w eksploatacji i najdroższe.

Szytka, czyli co to takiego.

Szytka to rodzaj ogumienia, w którym opona jest zszyta w jedną całość z dętką. Szytka jest przyklejana za pomocą kleju do specjalnej i przystosowanej do tego celu obręczy. Szytka nie może być używana bez wyjątku w kole wyposażonym w tradycyjne obręcze. Obręcz używana do montażu z szytką różni się od typowych obręczy faktem, że nie posiadają rantu do zaczepienia opony. Taka obręcz jest spłaszczona i nie posiada zagłębienia, które jest obecne w tradycyjnych obręczach. Aby przymocować szytkę do obręczy, używa się specjalnego kleju do szytek lub odpowiedniej taśmy klejącej. Taki sposób montażu wymaga dużego doświadczenia i wyczucia.

Szytki są używane najczęściej w zawodowym i pół-amatorskim kolarstwie. Jest to zdecydowanie dominujący standard w rowerach szosowych i przełajowych. Takie rozwiązania pojawiają się również czasem w rowerach typowo do XC.

Szytka rowerowa – wady i zalety tego rozwiązania.

Zalety:

Szytka w świecie kolarstwa ma tyle samo zwolenników co przeciwników. Do głównej zalety szytek można zaliczyć ich niską wagę w przypadku całego zestawu w postaci obręczy, opony i dętki. Waga takiego zestawu jest bardzo wyraźnie obniżona w stosunku do tradycyjnego zestawu opony i dętki. Z tego właśnie względu jest wybierana przez zawodników kolarskich, gdyż zaoszczędzona w ten sposób waga zaowocuje lepszym wynikiem podczas zawodów. Szytka rowerowa może być również z powodu swojej budowy, pompowana do dużo wyższego ciśnienia niż w zwykłych oponach. W przypadku szytek szosowych są to ciśnienia wynoszące nawet 15 barów. Ze względu na integrację dętki z oponą, szytka dużo lepiej trzyma podczas jazdy w zakrętach. W przypadku osób korzystających z karbonowych obręczy szytki lepiej współpracują z obręczami wykonanymi z karbonu. Dzieje się tak, ponieważ nie wywierają tak dużego nacisku na te obręcze. Opony tradycyjne wywierają dla porównania dużo większy nacisk na takie obręcze.

Wady:

Wśród najczęściej wymienianej wady szytek jest ich kłopotliwy montaż do obręczy. Jak już wcześniej wspomniałem, taki sposób montażu wymaga dużego doświadczenia i wyczucia. Pomimo posiadania wyżej wymienionych cech i tak może być problematyczny w wielu przypadkach. Kolejną wadą tego rozwiązania jest ich mniejsza dostępność. Jako wadę wiele osób wypomina szytkom ich wysoką cenę.

Podsumowanie

Używając szytek, bez wątpienia można się poczuć jak zawodowiec. Natomiast zupełnie nie nadają się one do codziennego używania w naszym rowerze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *