Aby sterować rowerem, potrzebna jest kierownica rowerowa. Kierownica jest integralną częścią każdego roweru i bez niej rowerem jeździć nie można. Rowerzyści często zadają sobie pytanie, jaka kierownica będzie najlepsza w ich konkretnym przypadku oraz która z nich będzie pasowała do ich roweru, oraz stylu jazdy. Nie bez powodu pojawiają się takie pytania, ponieważ na rynku dostępny jest cały wachlarz produktów o różnych kształtach, długościach oraz wariantach kolorystycznych.
Kupując rower, jest on już fabrycznie wyposażony w standardową kierownicę. Niestety bardzo często okazuje się, że jazda na tym rowerze wydaje się nam mało komfortowa lub całkowicie nieefektywna. Wówczas zaczynamy przeglądać w internecie kierownice rowerowe, a chęć zakupu stale rośnie.
W gruncie rzeczy pomimo naszego uprzedzenia i wszelkich informacji, które są dostępne dla nas w internecie, kierownice dzielą się wyłącznie na dwie grupy i w ten właśnie sposób można je podzielić. Podział ten dokonany jest ze względu na budowę kierownic. Kierownice rowerowe dzielą się na kierownice proste oraz na kierownice gięte, natomiast z reguły wszystkie są produkowane z aluminium, stali lub karbonu.
Kierownica prosta to jak sama nazwa wskazuje, jest to kierownica o budowie lekkiej i prostej rurki. Kierownica taka jest najodpowiedniejsza, jeżeli jeździmy sportowo MTB. Prosta i szeroka kierownica powoduje łatwe i wygodne sterowanie naszym rowerem. Sprawdza się równie dobrze podczas jazdy górskiej oraz na płaskich, asfaltowych bądź szutrowych odcinkach. Co więcej, jeżeli wybierzemy kierownicę prostą i odpowiednio dobierzemy jej szerokość, to wówczas kierownica rowerowa pozwoli nam na przyjęcie bardzo aerodynamicznej pozycji.
Kierownica gięta posiada wyraźne wygięcie. Rura, z której jest zbudowana, posiada gięcie, które pozwala na użycie zupełnie innych rodzajów mostków o mniejszym koncie wzniosu, czyli zupełnie inaczej niż to jest w przypadku kierownicy prostej. Kierownica gięta z powodu swojej skomplikowanej budowy jest również wyraźnie cięższa niż kierownica prosta. Taka kierownica jest przeznaczona głównie do bardziej agresywnej jazdy, mam tu na myśli downhill oraz enduro.
Kierownica czasowa to kolejny rodzaj kierownicy natomiast jest to cały czas kierownica gięta, natomiast stosowana jest głównie w rowerach szosowych oraz czasowych co zupełnie zmienia jej przeznaczenie. Taka kierownica optymalnie zwiększa właściwości aerodynamiczne przy ekstremalnie niskiej i indywidualnie dopasowanej pozycji, dzięki kilku możliwości ułożenia rąk, jakie daje nam ta kierownica. Bardzo często kierownica taka posiada zintegrowaną lemondkę, czyli „leżak” służący do maksymalnego obniżenia ciała kolarza podczas jazdy rowerem, dzięki temu kolaż może przybrać bardzo aerodynamiczną pozycję. Kierownica czasowa jest zazwyczaj wybierana do rowerów, które przeznaczone są do bardzo szybkiej jazdy. Są używane przez profesjonalnych kolarzy podczas zawodów, w rowerach triathlonowych oraz do jazdy w indywidualnej jeździe na czas. Kierownica czasowa pozwala na znaczne polepszenie wyników sportowych kolarza podczas trwania zawodów.
Jeżeli zastanawiasz się nad wyborem odpowiedniej kierownicy, to pamiętaj, że najważniejszą kwestią jest przeznaczenie Twojego roweru oraz styl jazdy, jaki preferujesz. Odpowiadając sobie na te pytania, wybierzesz najodpowiedniejszą kierownicę dla siebie.